2016. február 14., vasárnap

Repterek- repülők 2.


Na akkor folytassuk! :)

Amióta kint vagyok, úgy évente 6-8 alkalommal repülök (gyakran átszállás pluszban), időnként előfordulnak idióta utasok teljesen megmagyarázhatatlan dolgokkal. Majdnem mindig akad egy "special flower", aki aki felszállás előtt akar WC-re menni, nem tudja hova tenni a bőröndjét, ami amúgy láthatóan túlméretes/túlsúlyos. Volt, hogy nemes egyszerűséggel letette maga mellé a bőröndöt a folyosóra, hogy az úgy jó lesz. Amin legjobban kiakadtam, hogy egy kedves utas már állt fel és szedte le a bőröndjét amikor a gép pedig épp csak elhagyta a pályát leszállás után (ilyenkor még kb. 5 perc taxizás van utána ugye és még vagy 10 perc ajtónyitásig). Gondolom, a sztyuvik meg majdnem elájultak. De nem észkombájnok azok sem, akik kétajtós beszálláskor elölről verekedik magukat végig a hátsó sorba szóló jeggyel.

Néha előfordul, hogy összekavarom a nyelveket, franciául köszönöm meg reflexből, pedig ez annyira nem bonyolult. Meg néha zavarban vagyok, hogy akkor mondjuk a Lufthansánál (lyoni beszálláskor) németül, angolul vagy franciául köszönjek? :) Persze ott a német a logikus, de előfordul, hogy németül köszönök és angolul válaszol :D

Legutóbb Lyon felé elég kemény turbulenciát kaptunk, percekig durván rázta a gépet, kb. mintha egy földúton lettünk volna. Pedig a szárny 10-20 centis kihajlása nem jelent problémát, legközelebb ti is erre a képre gondoljatok!
A prototípusokat nagyon alapos strukturális teszteknek vetik alá. Ez itt épp az A350 és egy ilyen mértékű szárny-deformációt még simán el kell viselnie.
Most pedig egy kis típus-album következik (csak az elmúlt 2 évből):

(elnézést a Lufthansa felülreprezentáltsága miatt, Lyon Bp-ről egyedül velük érhető el. Sok alternatíva sajnos nincs.)

Airbus A320: a sztenderd igásló (legalábbis itt Európában). 170-180 utast 3+3 székes elrendezésben tud relatíve nagy távolságokra szállítani (Európán belül). Igazából sokat nehéz mondani róla, a székezés sűrűségétől függően kényelmes vagy kényelmetlen (ugyebár Wizzair...). A Lufthansa verzió elég kényelmes, a Wizzaires volt a legrosszabb, ott kb. beleépül a térdem a háttámlába. Összességében az európai vállalatok inkább ezt veszik, mint a 737-eseket, ami nagy szívfájdalmam. Mégiscsak egy játékrepülő a 320-as azzal sidestickkel. :) Aki már repült Ferihegyről, az nagy valószínűséggel egy ilyen típussal tette. (kivéve Ryanair)

 
Fent balra a Brussels, jobbra a Lufthansa színeiben.
És egyszer leszállás után a pilótafülkébe is benézhettem :)
A321: Még egyelőre furcsa látni, csak egyszer volt hozzá szerencsém. Ahhoz képest, hogy már jó pár éve forgalomban van, idén repültem vele először. Az alap A320 hosszított változata, de belül teljesen azonos. Az extra hosszúság miatt úgy néz ki, mint valami repülő ceruza. Jól megkülönböztethető az oldalanként 4 ajtóval, a 2.on volt a beszállítás, ami máris "nagygépes" érzést ad. 200-210 utasos konfigurációban található leginkább. Ami fontos, hogy majdnem teljesen megegyezik az A320-al, így jóval gazdaságosabb (a liter/utas/km az irányadó adat). Fun fact: 200 fő felett már 5 légiutas-kísérő kötelező.


A319: Ennek van a legaranyosabb, szinte cuki formája, Rövidebb, de egyébként kívül-belül majdnem teljesen azonos a nagytesókkal. Ez csak kb. 140 fős. Beceneve emiatt "Babybus" (az Airbusból ferdítve) :)

Egyébként az A320-as család azonosítása a gömbölyű orr és a szárnyvégi "wingtip fence", az Y alakú wingletek alapján a legegyszerűbb.

Embraer E195: na végre valami változatosság! Ő egy kategóriával kisebb, mint az előzőek, regionális típus, jellemzően 1-2 órás útvonalakra. Mindössze 116 utast szállít, 2-2 üléses elrendezésben, a beltér is egy picit szűkebb talán. Ugyanakkor jóval újabb fejlesztés. Menő, nagy ablakok vannak rajta, amin végre rendesen ki lehet látni, ritka dolog és szerintem elegánsan néz ki! Valamint jó hangja van :)


A nagyfiúk mellett eltörpül (A340)
Aztán volt szerencsém a Bombardier CRJ 900 típushoz is, ami aranyosan kicsi, szinte családias, földszintes gép, de a keresztmetszete elég szűk, nincs belmagassága és mindössze 80 utast visz (2-2 ülés soronként). Láthatóan teljesen más filozófia alapján tervezték - alsószárnyas, hajtóművek hátul vannak rögzítve -  ennek előnyei is hátrányai is vannak (pl. jobb áramlás a szárny körül, de bonyolultabb szervizelés). Ez a kialakítás régebben a "nagykategóriában" is gyakori volt, mostanában már csak a business/regionális méreteknél használják. A nagyobbakhoz képest majdnem kisgépes repülési élményt ad, ráadásul egyik alkalommal nagyjából 30-an voltunk, így kongott az ürességtől az a kevés hely is. További érdekesség, hogy a hajtóművet a  A-10-eséből fejlesztették :)
Földszintes és meglehetősen kicsi
Francia Embraer ERJ145-ösök a Lufti CRJ mellett
Fejedelmi lábtér ezen a kis fogpiszkálón
Nincs sok hely a közlekedésre és a fejnek sem, de itt pont nem látszik annyira.
Ééés még több repülős kép!

Hello from the other siiiide
A havas Ferihegy nem egy gyakori látvány, a norvég gép pont illik is a képbe
Ez alkalomból kaptunk egy adag jégtelenítést is
Épp Csepel felé kanyarodtunk felszállás után! :)
Brüsszelben a hadsereg C-130-asait is megtaláltam
és végül #művészet: valójában csak mert nem lehet megúszni a giccsesen naplementés képeket:

  

PS.:
Végtelen sok képem van még, de sajnos gyakran rossz, bemozdult, stb. (=potato) minőségű lett, így azoktól megkíméllek titeket.
A profi képeket a planespotters.net oldalról vettem.
Ja és: Végre repülőkről írhattam!!44!4! :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése