2016. január 10., vasárnap

Repterek-repülők 1.


Támadt egy ötletem, hogy a repülős élményeket egy nagyobb posztban szedném össze, így minden egy helyen van. A repterekről, repülőkről szerzett benyomások, pár sztori és hasonlók következnek. Persze szigorúan szubjektív és valószínűleg az aktuális idegállapottól függ...

BUD (Budapest): egy erős közepes. Az indulási oldal leginkább semmilyen (persze eltekintve az érzelmi töltettől, hogy épp elmegy az ember :) ), cserébe kicsit talán szűkös. A szekunál folyton tömeg, szerintem direkt csinálják, hogy éppen csordogáljon a sor, de véletlenül se lehessen gyorsan haladni. A Skycourt tranzitváró még mindig menő, a dizájn és a kilátás nagyszerű. Itt a legkényelmesebbek a székek is szerintem. Nagy mínusz a wizzaires karám, ami tökéletesen igénytelen és komfort nélküli entitás, tökéletesen megvalósítja az "ideiglenes dolgok szoktak a legállandóbbak lenni" közhelyet. A net egyszerű és gyors. A nem-fapadosokhoz keveset kell sétálni.

Forrás: https://www.flickr.com/photos/reidlromeo/8470915392/in/photostream/
LYS (Lyon): nagyobb, mint az ember gondolná, mégiscsak Fro. 2. legnagyobb városa. A terminál szép, de összességében nem esik le az embernek a koncepció, a kitárt szárnyú madár (felülnézetből). Közel sincs olyan jó kapcsolata K-Euval mint Párizsnak, Pestre is csak átszállással lehet eljutni. A checkin gyors, de a secu eleg nyűgös tud lenni, furcsán kevés biztonsági kapu van csak. Szerencsére általában gyors. A váróterem viszont elég gagyi, a legtöbb bolt a szeku előtt van, a tranzitban alig. Ki érti ezt? A másik, hogy végtelen sokat kell gyalogolni. A bejárattól a terminálig és a bejárattól a vonatig több, mint 10 perc. Extra szemétség a világ valószínűleg legpofátlanabbul túlárazott, privatizált villamosjárata (15€ egy irány), ami jelenleg az egyetlen tömegközlekedési eszköz Lyonba. (miután kinyírták a konkurenseket jogi eszközökkel)


MUC (München): Budapest felé itt kell átszállnom, így már elég sokszor voltam, egy szóval: bazinagy. Végtére is a Lufthansa második legnagyobb bázisa... Végtelen taxizás várható fel- és leszálláskor. Az egész nagyon funkció-orientált, pozitív értelemben. Viszonylag egyértelmű a tájékozódás, átlátható, a várók relatíve egyszerűek, az infrastruktúra nagyszerű, van áram és ingyen kávé (nagy pluszpont). Net kicsit bonyolult, de végül megoldottam minden esetben (legutóbb úgy tűnt, most ezen is egyszerűsítettek). Az mindenképp a németek javára írandó, hogy késéskor maximálisan próbálnak segíteni, a kijáratnál már mutatják az átszállási lehetőségeket, kapukat és/vagy egy alkalmazott segít eligazodni. Az mondjuk szívás, amikor a terminál egyik végéről a másikra kell átmenned, úgy, hogy a 45 perces átszállási időből 20 percet késett a gép.
Külön jó, hogy lehet szemezgetni a géptípusok közt, az Airbus teljes termékskálája és még sok más is megtalálható. Durva forgalmat bonyolít le: a szomszéd géppel egyszerre történt a pushback, ráadásul egymással szembe, közben már fordult be az Aegean A320-asa ugyanarra az állóhelyre. Itt még legalább nincs sorban állás a kifutópályán.


 
Legutóbb nagyjából a terminál 2/3-át kellett átsétálni, a piros ponttól a távolabbi végéig (a kép elég rossz lett, bocs)


FRA (Frankfurt): még nagyobb, végtelenül nagy. (A világ 9. legnagyobb reptere!) Szerencsére nem kellett sokat keresgélni átszálláskor, ami pluszpont. BUD egy libalegelő hozzá képest. Végtelen taxizás fel/leszálláskor szintén. Ha a város felől jön be a gép, este nagyon szép a kivilágított toronyházak látványa! Jó sokat kell gyalogolni, MUC nekem barátibb volt. Amúgy kb. hasonló a kialakítása. Nagyon durva forgalom: 4-5 gépet indítanak egy 5 perces slotban. Ennek eredményeképpen a hosszú taxizás után még a pályánál 4-5 gépes sor van, úgyhogy sok idő eltelik várakozással. 



CRL (Brüsszel Charleroi): nem egy nagy eresztés, mivel fapados reptér, így a berendezése is hasonlóan egyszerű. Sok időt úgysem tölt ott az ember ideális esetben. :) Azért nem kicsi, a Ryanair komoly forgalmat bonyolít le ott. Általában gyors szeku és fapados váróterem. Alapvetően elmegy. Sajnos a lényeg, a Brüsszelbe jutás körülményes és elég hosszú, shuttle busz vagy busz+vonat kombóval 1-1,5 óra.

BRU (Brüsszel Zaventem): Kétszer szálltam itt át, túl sok benyomás nem ért, közepesen nagy és viszonylag jó. A szekunál szerencsém volt, kongott az ürességtől, és egyébként is jól szervezettnek tűnt. Hasonlít a münchenire a tranzit elrendezése (hosszú terminál mozgószőnyegekkel). A reptéri vonat viszont egy rablás, 7€ a reptér-Brüsszel 10 perces vonatút, amit ráadásul az SNBC szolgáltat, szimplán beszednek egy extra díjat a reptériek.

TKU (Turku, Finnország): ide talán már nem repül a Wizz, de ez volt a legmeglepőbb , ahol valaha voltam.  Nem egy különösebben kicsi reptér egyébként. Egy előre gyártott betonelemekből összerakott mini terminál szolgálta ki a Wizzairt, a "rendes" terminálról indult a többi, hagyományos társaság. Minden mini volt: egy bolt, 1-2 beléptetőkapu, szerintem két gépnyi ember egyszerre nem is férne be a váróba. A pesti birkakarámnál viszont még mindig kényelmesebb volt. Azért a Wizzair skót mentalitása néha már igencsak túlzás. Végül is gép akár egy rétről is indulhatna, ha képes lenne rá...

Igen, ez (volt) a fapados terminál

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése